Makan malam di Kota Bharu

Semasa kongres Parti Keadilan Rakyat berlangsung selama 3 hari di Kota Bharu, saya dan isteri telah mengambil kesempatan untuk menyediakan sedikit jamuan makan malam di rumah kami untuk para perwakilan dan pemerhati yang datang dari seluruh negara. Ada di antara mereka yang baru kali pertama berkunjung ke Kelantan. Kami suami isteri amat bangga kerana ramai yang hadir adalah dari kalangan rakyat, dan bukannya datuk datin dan orang besar korporat seperti para perwakilan UMNO.
Wanita Keadilan tidaklah banyak bergelang emas dan bergincu tebal, tetapi mereka peramah dan baik budi. Kerja dan usaha mereka menolong saya di Hulu Selangor dalam pilihan raya kecil baru-baru ini tidak akan saya lupakan buat selama-lamanya. Saya melihat mereka begitu komited dan sayangkan parti sendiri. Merekalah pejuang Keadilan yang sebenar. Jadi sebagai anak Kelantan, elok juga rasanya saya menjemput mereka bertandang ke rumah kami.

Kami sediakan juadah nasi dagang, nasi kerabu, nasi campur dan nasi lemak. Sungguh puas hati bila mereka datang berduyun-duyun, dan kami nampak mereka juga gembira dengan hidangan yang disediakan. Alhamdullilah. Ketua Umum Datuk Seri Anwar dan Presiden Datin Seri Dr Wan Azizah serta anak-anak mereka turut hadir. Cuma Nurul Izzah tak dapat hadir kerana kurang sihat. Ibu saya serta keluarga kami sempat bergambar dengan mereka. Puas hati kami semua dan bolehlah bercerita kepada jiran tentang Anwar dan keluarga yang datang ke rumah kami.

Tapi hati manusia siapalah yang tahu. Dengar-dengarnya ada orang sudah tuduh saya mula berkempen. Seorang ahli parti bersungut ,” baguslah beri makan, orang Keadilan ni semuanya lapar”. Nampaknya masih ada manusia yang kurang sihat jiwa mereka dalam parti yang saya anggotai ni. Ini dah bunyi macam suara UMNO, yang sentiasa curiga dan berniat jahat kepada orang lain serta menuduh tanpa bukti kukuh.

Sebenarnya inilah unsur dan tabiat yang akan dan boleh merosakkan keutuhan parti kita. Tuduhan seperti itu tidak adil untuk saya kerana saya tidak berniat demikian. Ada juga pemimpin lain yang jelas berkempen dalam ucapan mereka. Ada pula yang dah pun edar gambar dan sebagainya. Tapi saya anggap itu tak salah. Biarlah mereka berkempen asalkan dengan cara yang sihat.

Pesanan Setiausaha Agung Saifudin Nasution baik sekali. Biarlah kita semua jelmakan parti ini sebagai parti yang demokratik, yang mempamerkan pemimpin dengan cara terbuka. Yang berkempen secara terbuka tetapi berhemah dan ada etikanya. Jangan jadi macam UMNO, satu peraturan untuk pihak tertentu dan” politik wang dan salah etika kapada orang lain. Sifat hipokrit inilah yang menyebabkan UMNO semakin hari semakin lemah. Kita parti yang lebih progresif, jadi pemimpin kita perlu pegang kepada prinsip-prinsip yang sihat.

Buat masa ini saya berpuas hati untok menjadi kempen MANAGER. Saya melihat Ramli Ramli Logan wakil Orang Asal , wakil Srikandi Siti Aishah , dan Nurul sendiri sebagai pemimpin parti yang wajar di ketengahkan. Siapa lagi yang berminat ?

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: